Ether: 105.7 FM / Kabel: 92.9 FM



Nu op LocalFM:
Home » Nieuws » Bijbanen onderzoek 2016

Bijbanen onderzoek 2016

Dienstverlener CVster analyseerde ruim 50.000 online cv-profielen gedurende een periode van 10 jaar. Supermarkten zijn over het algemeen verreweg de populairste keuze voor een bijbaan. Jongeren gaan er voornamelijk als kassier of vakkenvuller aan de slag.

Albert Heijn komt als onbetwiste winnaar uit het onderzoek; daar de meeste jongeren kiezen voor de oudste zelfbedieningszaak van Nederland als werkgever. Supermarktketens Jumbo en Dirk van den Broek komen respectievelijk op de tweede en derde plaats. Het Duitse Lidl volgt op de vierde plaats en de Dekamarkt sluit het rijtje af als vijfde populairste supermarkt voor een bijbaantje.

Nederlandse jongere begint vroeg

Jongeren maken gemiddeld net vóór hun 16e hun debuut op de arbeidsmarkt. Wie tussen zijn 12e en 15e begint, doet dit vaak met een folder- of krantenwijk. Startende werknemers tussen de 16 en 18 maken hun debuut veelal bij een supermarkt, terwijl oudere starters relatief vaker aan de slag gaan in de bediening of in een magazijn.

Nederlandse jongeren houden hun eerste baantje gemiddeld 14 maanden vol. Voor hun 18e levensjaar hebben zij vaak al één of twee bijbaantjes gehad.

Jongeren werken het langst bij Dirk

Naast het aantal werkzame jongeren bij de supermarkten is er ook gekeken naar de arbeidsduur, waaruit blijkt dat supermarktketen Dirk jongeren het langst weet vast te houden. Jongeren werken er gemiddeld 15,4 maanden. De Plusmarkt neemt een tweede plek in met 15,3 maanden. Supermarkt Deen sluit de top drie af met 12,8 maanden.

Vomar Voordeelmarkt houdt jongeren het kortst op de loonlijst met net iets meer dan vijf maanden. Ook bij de Makro en Nettorama blijven jongeren gemiddeld niet lang werken. Bij deze twee ketens schommelt het gemiddelde rond de zes maanden. Een mogelijke verklaring voor een korte gemiddelde arbeidsduur, is de voorkeur van een keten voor fulltimers, waardoor jongeren uitsluitend in vakantieperiodes komen werken.

Retail en horeca populair, schoonmaak en productie op zijn retour

Retail-organisaties; zoals kledingwinkels en drogisterijen, zijn ook populaire werkgevers voor jongeren. Naast supermarkten behoren ook grote ketens als Kruidvat, HEMA, Action en Blokker tot de bedrijven met de meeste jongeren in dienst.

Daarnaast kiezen jongeren vaak voor een bijbaan in de horeca, productie of logistiek. Jongeren van 18 jaar en ouder werken regelmatig als afwasser, bediende of keukenhulp, maar ook als magazijnmedewerker of pakketbezorger.

Ook schoonmaker en productiemedewerker behoren tot de meest gekozen bijbanen, al kiezen steeds minder jongeren voor deze functies.

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op https://www.cvster.nl/carriere/jongeren-en-bijbanen-supermarkten.

Bekijk ook

Lodewijkstichting schenkt Beleef TV aan Het Anbarg

Interactieve digitale spellen, spreekwoorden, muziek en foto’s die het verleden doen herleven; slecht een greep …

Bij het gebruik van deze website, gaat u er mee akkoord dat wij cookies gebruiken. Meer info

Op de website van LocalFM worden cookies gebruikt, om u de beste surf ervaringen te bieden. Wij meten onze statistieken onder andere door middel van Google Analytics. Als u doorgaat met het gebruiken van deze website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies op deze website. Vragen? Neem dan contact op met webmaster@localfm.nl

Sluiten